- Supermarkety zaczynaja pełnić
rolę katedr wspólczesnego społeczeństwa konsumpcyjnego. Pójście
na zakupy jest metafizycznym przeżyciem polegajacym na oglądaniu,
dotykaniu - bezpośrednim kontakcie z wystawionymi towarami. Następuje
swego rodzaju sakralizacja wybierania, kupowania, oglądania towarów.
- Powstaje przekonanie, że
dla każdego problemu istnieje jakies rozwiązanie, które czeka w
sklepie [albo w internecie], a wszystko czego ludziom trzeba, to umiejętności
odszukania go.
- Coraz mocniej dają znac
o sobie problemy społeczne i moralne, gdyż wynikający z
nowoczesnego, lberalnego modelu indywidualizm wymyka się spod
kontroli.
- Zglobalizowany świat
jest powierzchowny. Instytucje nie dostarczają ludziom większych
wzruszeń. Firmy dążą do wyeliminowania wszelkich uczuć i powiązań
między pracownikami, aby wszystko opirało sie na kontaktach
zracjonalizowanych,.
- Skala wartości
przecietnego obywatela uległa gwałtownej zmianie. Jej cechą
chcarakterystyczną jest rozrywkowa postawa akceptująca doraźność
i ulotność istnienia.
- Talk - Show stał się
telewizyjnym cyrkiem. Ludzi traktuje sie w nim jak tresowane
aligatory, konie i słonie. Dziwność zastąpiła rozum, a pośmiewisko
rozmowę.
|
|